Stegar in helgen

Jag har för skojs skull, och kanske lite som en motivation, provat att använda en stegräknare idag. Det är en app i telefonen som verkar funka riktigt bra. Jag har till och med gått ett visst antal steg och chekat av att den faktiskt räknar rätt.
 
I dag blev resultatet nästan 12 000 steg. Känns rätt okej ändå då jag inte har promenerat extra, för att träna liksom, utan vad jag helt enkelt fått ihop av vardagspromenixande. Livet utan bil har trots allt en del fördelar. (Skulle dock inte tacka nej till en ny bil snart..! Den är rätt jäkla bra att ha.) Jag har inte räknat med några steg hemma, som lär vara några hundra.. Orkar inte gå och ha mobilen på mig hela tiden. 
 
"Daglig rekommendation" sägs vara minst 10 000 steg, men många (inkl jag) kommer inte upp i mer än kanske 6000 steg en dag då man mest sitter och arbetar/pluggar. Jag kunde se tillbaka hur många steg jag gått tidigare dagar i veckan.. och det landade runt 6-8000 steg per dag. Då har jag mest pluggat, jobbat lite extra samt gått mellan jobb, förskola, stan, tåget och skolan. Så med bil mellan allt blir det inte många steg räknade. Lite intressant när man får stegen svart på vitt - hur mycket/lite man faktiskt rör på sig i vardagen.
 
Använder ni stegräknare? Eller något annat? Vilken? Varför? Roligt att veta ju! Om jag vill avancera stegräknandet och även få med lite andra funktioner är jag smått sugen på ett FitBit-armband.
 
Det blev helt klart mer promenixande när Stella var mindre. Hon gillade inte att åka bil, och enda sättet för mig att "vila" var att gå ut och gå med vagnen. Hon var nämligen ingen bebis som gärna sov längre än någon kvart hit o dit på dagarna, men i vagnen kunde det bli något längre. Bärselet var det absolut bästa enligt henne!!! Jag tyckte också att det funkade toppen och var smidigt.
 
 
 
Vårruset 2014

Kommentera här: