Yoga med barn

För drygt ett år sedan fann jag yogan, vilket jag väldigt snart kände var givande både fysiskt och mentalt. I samband med detta blev jag även intresserad av hur jag skulle kunna använda det här tillsammans med min dotter, vilket i princip föll på plats av sig självt då hon gärna var med och härmade. Vi har haft många mysiga och kul yogastunder tillsammans.
 
Tankarna kring barnyoga växte och jag började kolla upp vad det fanns för möjlighet till utbildning. Dels har jag ju själv barn jag gärna yogar tillsammans med, dels jobbar jag med barn i dansundervisningen samt som förskolevikare. Jag hittade en utbildning hos Barnyoga.com som jag tyckte verkade himla bra. Det är en utbildning som, om man går alla tre steg, leder till att man blir Diplomerad barnyogaledare. Jag har gått de två första stegen och kommer nu i december att avsluta utbildningen med steg 3. Det känns väldigt roligt och jag kan varmt rekommendera utbildningen. 
 
Såhär beskriver jag min barnyoga, som jag under våren haft kurser i. I novermber kommer en ny kursperiod, som håller till på Kulturföreningen DuD.
 
"I barnyogan får barnen röra på sig, vara kreativa och jobba med enkla andningsövningar. Vi tar oss tillsammans igenom en spännande och lustfylld yogasaga som följs av avslappning/parövningar.
 
På ett fantasifullt och lugnt sätt lär vi oss att bli mer medvetna om oss själva, hantera stress och träna fokus och uppmärksamhet som bidrar till ökad självkänsla.
 
Barnyogan är lekfull och har inget med prestation att göra. Barnen är bra precis som de är, vilket vi förösker att förmedla under klasserna."
 
 

Kommentera här: